Tietoa meistä

Haukiputaan koulun vanhempainyhdistys ry perustettiin 14.10.2014 silloisen koti-koulutoimikunnan toimesta.

Keskitymme toiminnassamme kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön.

Mitä se tarkoittaa? Miten se näkyy toiminnassamme?

Tuomme esille vanhempien näkemyksiä ja toiveita koulua koskevissa asioissa.

• Tapaamme säännöllisesti ja käymme keskustelua WhatsApp-kanavilla. Näihin kaikille koulumme oppilaiden huoltajille avoimiin tapaamisiin osallistuvat myös opettajajäsenemme, joilta saamme ensikäden tietoa meitä vanhempia koulumaailmassa askarruttaviin asioihin. Kuulumme koulun yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään ja osallistumme kokouksiin huoltajien edustajana. Annamme kannanottoja koululle kouluympäristöön, opetukseen ja kasvatukseen liittyvissä asioissa huoltajien näkökulmasta. Tuemme vanhempien ja koulun välistä viestintää.

Tuemme koteja ja opettajia kasvatustyössä.

• Kannustamme vanhempia verkostoitumaan ja toimimaan yhdessä luokkatiimeissä. Luokkatiimien toiminta ja vanhempainyhdistyksen tapaamiset ovat vertaistuellisia kohtaamisia vanhemmuuden ja koulumaailman parissa. Jaamme vuosittain Vuoden Kasvatuskumppani-kiertopalkinnon koulumme henkilökuntaan kuuluvalle, joka vanhemmille tehdyn kyselyn perusteella on hoitanut esimerkillisesti kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Toimimme yhteistyössä lasten ja nuorten hyväksi toimivien tahojen kanssa ja jaamme tietoa vanhemmuuteen ja kouluun liittyvistä asioista Facebook-sivullamme.  Olemme Suomen Vanhempainliiton ja Oulun alueellisen vanhempainyhdistyksen jäseniä.

Vaikutamme aktiivisesti koulumme oppilaiden hyvinvointiin liittyvissä asioissa.

• Koulullamme toimii vanhempainyhdistyksen kokoonkutsuma yhteistyöfoorumi, ruokalatoimikunta, jossa koulun henkilökunnan, oppilaskunnan, vanhempien ja ruokalatoimijan edustavat käsittelevät kouluruokailuun liittyviä palautteita ja kehitysideoita. Teemme yhteistyötä oppilaskuntien hallitusten, tukioppilaiden sekä liikuntatutoreiden ohjaavien opettajien kanssa. Teemme kannanottoja ja aloitteita Oulun kaupungille esimerkiksi liikenneturvallisuuteen liittyen. Olemme mukana kouluyhteisöön liittyvissä paikallisissa hankkeissa, esimerkiksi Torpanmäen ulkoilualueen kehittämisessä. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän jäsenenä olemme mukana huoltajien edustajana hyvinvointiin liittyvissä hankkeissa.

Järjestämme koulun toimintaa tukevia tempauksia ja tapahtumia.

• Turvaamme koulumme ympäristön suojateitä koulun aloituspäivänä elokuussa. Heijastinratsiasta on muodostunut joka syksyinen odotettu perinne. Järjestämme resurssien puitteissa vuosittain oppilaiden ja huoltajien toiveet huomioon ottaen muutaman tapahtuman.

Kannustamme huoltajia osallistumaan koulun arkeen.

• Osallistumme ja kannustamme huoltajia ja isovanhempia osallistumaan koulun arkeen. Mahdollisuuksia on monia, esimerkiksi vanhempainillat, oppitunnit (sovi asiasta opettajan kanssa), välitunnit ( Koulun korva-toiminta ), kodin ja koulun päivä, urheilukilpailut, vastaaminen koulun lähettämiin kyselyihin tai apukätenä toimiminen koulun arjessa tai retkien yhteydessä. Kysy rohkeasti lapsesi opettajalta, miten voisit osallistua!

Edistämme koulumme erityislapsiperheiden osallisuutta.

• Erityislasten vanhempien vertaistukiryhmä kokoontuu säännöllisesti kerran kuussa. Toiminta on Suomen Vanhempainliiton EPeLI-hankkeen aloittamaa vertaistuellista toimintaa. Erkkavanhemmilla on myös WhatsApp-keskusteluryhmä. Lisätietoa: erkkavanhemmat. Erityislasten vanhempien toiveita viedään vanhempainyhdistyksen toimesta yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksiin.

Toiminnan rahoitus.

• Toimintaamme ei tällä hetkellä kuulu aktiivinen varainkeruu. Tämän vuoksi emme esimerkiksi jaa stipendejä tai avustuksia yksittäisille luokille. Rahoitamme toimintaamme tapahtumista saaduilla buffet-tuloilla. Tapahtumien kulujen kattamista varten haemme Oulun kaupungilta yhteisötoiminnan alueellista toimintarahaa.  Emme peri jäsenmaksuja, mutta toimintaamme voi tukea maksamalla kannatusjäsenmaksun. Yhdistys voi vastaanottaa lahjoituksia.

Kaikki Haukiputaan koulun oppilaiden vanhemmat ja isovanhemmat ovat tervetulleita mukaan toimintaan ja toteuttamaan ideoita aktiiviporukan tuella! Osallistua voit silloin kun se omaan elämäntilanteeseesi sopii. Luokkatiimien yhteyshenkilöiltä toivotaan myös aktiivisuutta vanhempainyhdistyksen suuntaan koko koulua koskettavissa asioissa.

Liitythän jäseneksi tai kannatusjäseneksi! Mitä enemmän meitä on, sitä painavammin sanamme kuuluu! Lisätietoa täältä !

Koosteet pöytäkirjoista sekä viimeisimmän toimintakertomuksen ja toimintasuunnitelman löydät täältä!

Lakisääteinen tietosuojaseloste ja säännöt